میکس

میکس به فرایندی گفته می‌شود که چندین آوا وصدای ضبط ‌شده‌ی متفاوت؛ در یک یا چند کانال ادغام می‌شود. در هم آمیختن یا میکس آواها معمولا در استودیوهای ضبط صدا به عنوان مرحله‌ای از ساخت یک آلبوم انجام می‌شود.این کار را مسئول آمیختن صدا انجام می‌دهد، هرچند هر هنرمندی که قادر به آمیختن صداها باشد می‌تواند انجامش دهد.این اقدام معمولا در ادامه ضبط آواها و صداهای مختلف انجام می‌شود. بنابراین تنظیم همه کانال‌ها از لحاظ فرکانس ، رنگ ، زیر و بمی و… نسبت به کانال‌های دیگه در این مرحله انجام می‌شود. به عبارت دیگر میکس به معنای یکدست کردن همه ی کانال ها از لحاظ آیتم های شنیداری است.

مسترینگ

مسترینگ در واقع آخرین مرحله در روند تولید اثر موسیقیایی قبل از تکثیر در غالب نوار مغناطیسی، CD و یا DVD است. مسترینگ آخرین فرصت برای اصلاح اشکالات شنیداری آهنگ و همچنین رساندن کیفیت کار به حداکثر ممکن است به نحوی که محصول مستر شده در گستره وسیع و متنوعی از سیستم های پخش از تلفن همراه گرفته تا داخل اتومبیل، یکپارچگی و کیفیت خود را حفظ نماید. به تعبیر دیگر مسترینگ را می‌توان مرحله کنترل کیفی و همچنین دقیق‌ترین و تخصصی‌ترین مرحله در فرایند تولید یک مجموعه (آلبوم) موسیقی دانست. اهمیت این مرحله به میزانی بالاست که در کشورهای با صنعت موسیقی حرفه ای، مراکزی مجزا صرفا جهت مستر کردن پیشرفته آثار موسیقی ضبط و میکس شده دایر شده. در این نقاط جهان مهندسی مسترینگ زمینه‌ای مجزا و تخصصی در مشاغل مربوط به ساخت موسیقی است.

مسترینگ عملی فراتر از بالا بردن میزان Loudness و یا استفاده از اکولایزر است. با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته مسترینگ امکان تغیر Balance سازها، افزایش و یا کاهش حالت استریو در محدوده ای معین از رنج فرکانسی، بالا بردن حجم صدای کیک درام و همزمان محدود کردن صدای بیس، رفع صدای آزار دهنده «س» و «ز»  وکال بدون تیره شدن فضای میکس، و موارد بسیار دیگری امکان پذیر است. علاوه این موارد  کمک گرفتن از یک شنونده متخصص و درعین حال بی طرف که درگیر مراحل ساخت اثر نبوده، کمکی قابل توجه در تشخیص مشکلات پنهان شنیداری و رساندن کیفیت آن به حد بسیار با کیفیت می‌کند.

در وهله اول مسترینگ حرفه ای نیازمند مهارت بالاست. مهندس مسترینگ دارای گوش بسیار دقیق است و با دانش فنی قابل توجه و احاطه بر تکنیک های مسترینگ مشکلات شنیداری اثر و راه حل آن ها را به سرعت تشخیص می‌دهد. اما علاوه بر تخصص، یک شنونده دقیق نیازمند محیط آکوستیکی کامل و سیستم مانیتورینگ کالیبره شده و دقیق است. بدون داشتن اتاقی با آکوستیک با کیفیت و اسپیکر تیون شده و با رزولوشن بالا، انجام مسترینگ نتیجه مورد انتظار را نخواهد داشت.

مسترینگ بدون رعایت موارد گفته شده سبب می گردد اثری که در داخل استودیو و بر روی اسپیکر شخص مستر کننده بسیار خوش صدا و برخوردار از بالانس فرکانسی خوبی است، درهنگام شنیدن در داخل اتومبیل مخاطب دارای بیس بسیار بالا و غیرشفاف باشد. همین آهنگ در سیستم «های فای» ممکن است به طور کامل بیس خود را از دست بدهد.

در همین رابطه نمونه کارهای ما را ببینید

نوشته قبلی

نرم افزار Cubase 9

نوشته بعدی

اهنگسازی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing to see projects you are looking for.
ورود به حساب کاربری

حساب کاربری ندارید؟

ثبت نام کنید
Call Now Button